У поліції Рівненщини дали поради як не стати жертвою шахраїв

Від початку 2023 року у поліції Рівненщини фіксують збільшення кількості звернень та розкритих справ, пов'язаних із шахрайством. Про це в етері Українського радіо Рівне розповів підполковник поліції, заступник начальника Рівненського районного управління Іван Теліга. Він дав поради, як розпізнати шахрайство та не стати жертвою аферистів.

За інформацією видання Суспільне мовлення України.

Статистика випадків

На сьогодні шахрайство — поширений вид злочину, зазначив Іван Теліга. За його словами, "технології не стоять на місці та шахраї придумують щоразу нові схеми".

"У 2022 році війна внесла свої корективи, тож кількість вчинених кримінальних правопорушень у порівнянні з 2021 роком зменшилась, а кількість їх розкриття навпаки збільшилась. Однак, якщо ми візьмемо січень 2022-го і січень 2023 року, то кількість звернень — збільшилась. У цьому ми бачимо позитив, бо шахраї викриті, а отже не зможуть ошукати інших людей", — додав він.

Види шахрайства

"Якщо ми говоримо про те, що було колись — взяв телефон, зателефонував і втік, то на сьогодні таких видів шахрайств взагалі немає. Навіть випадки приходу представників газової служби чи соцслужб в рази зменшились", — розповів поліцейський.

За словами Івана Теліги, нині популярні схеми шахраїв — продаж товарів через OLX або Instagram, замовлення, до прикладу, меблів під виробництво, де людина дала завдаток чи заплатила повну суму. Зокрема, актуальними залишаються шахрайства, пов'язані із заблокованими картками та переходами за посиланнями.

"З'явився також новий вид шахрайств, коли аферисти готові надати свої послуги для перевезення громадян з окупованої території на неокуповану територію. Таким зазвичай займаються сепаратисти, які перебуваються на окупованій території", — додав він.

Як не потрапити на гачок шахраїв

У залежності від виду вчинених шахрайських дій, можна говорити про вік особи, яка потрапила на гачок шахрая, зазначив Іван Теліга.

"Якщо ми говоримо про такі види шахрайських дій, як "прийшла газова служба" чи "особа потрапила у ДТП", то тут зазвичай ошукують людей похилого віку. Якщо ми говоримо про замовлення товарів через інтернет, покупки через OLX чи перехід за посиланням, то тут навпаки — потрапляють на гачок шахраїв люди від 20 років".

За його словами, люди, які стали жертвами шахрайства, не завжди отримують відшкодування, адже після розкриття злочину в аферистів відсутнє будь-яке майно, а на рахунках немає грошей.

"Якщо вас просять перейти за посиланням, назвати будь-які дані вашої картки, термін дії чи три цифри на звороті, свої персональні дані — в жодному разі не робіть цього, це повинно насторожити та змусити зупинитись. Скориставшись персональними даними, згодом з вашої банківської карти зникнуть гроші, які перекинуть на транзитну картку. І вже потім повернути їх буде не так просто або й неможливо", — зауважив поліцейський.

Він також закликав не реагувати на маніпуляції шахраїв.

"Якщо ви відчули, що у вас вимагають будь-які персональні дані, — розмову можна просто припинити, покласти слухавку і звернутися в поліцію з інформуванням, з якого номеру телефону здійснили дзвінок. Можу запевнити: якщо шахрай не зміг до кінця увійти в довіру людини, вона стає нецікавою йому. Це моральний, психологічний тиск на людину, щоб схилити її виконати ті вимоги, які шахрай поставив перед собою", — зазначив Іван Теліга.

Профілактика

Правоохоронці проводять профілактичну роботу із населенням, аби запобігти шахрайським діям.

"Ми часто говоримо про це на телебаченні. Два дні тому розробили ролик, як уберегтися і не стати жертвою шахрайських дій, також видрукували буклетики, де розписали, що треба робити у разі тої чи іншої ситуації, коли вам повідомляють, якщо заблокований телефон чи картка, коли хтось з рідних потрапив у ДТП тощо", — розповів Іван Теліга.

Він додав: буклети роздавали головам ОТГ, людям похилого віку, розклеювали у магазинах, на зупинках громадського транспорту та інших місцях масового скупчення людей.