Чи треба платити хворому на COVID-19 за лікування у стаціонарі?

. На це питання відповів голова Комітету ВР з питань здоров‘я нації Михайло Радуцький.

Сьогодні в Україні пандемія встановила чергові антирекорди – за кількістю летальних випадків (471) та кількістю інфікованих дітей (1588). 

  • Навантаження на лікарів продовжує зростати. Наразі по всій країні зайнято 57,6% ліжок з киснем. І це з урахуванням того, що для лікування пацієнтів з коронавірусом розгортаються заклади другої черги. 
  • Серед регіонів найбільше зайнято ліжок з киснем у медзакладах Донецької (72%), Одеської (69,5%), Запорізької (68%) та Харківської (66%) областей. 

Останнім часом у соцмережах почали з’являтись пости, автори яких повідомляють, нібито у деяких «ковідних» лікарнях родичам пацієнтів дають списки ліків, які потрібно купити. Зокрема, згадується «Ремдисивір». 

Чи дійсно пацієнта можуть змушувати за щось платити?

Давайте розбиратись. 

1 Послуги, які безоплатно надають пацієнту при лікуванні у стаціонарі

Лікування пацієнтів з COVID-19 в стаціонарних умовах є безоплатним. За інформацією НСЗУ, до «ковідного» пакету включені наступні послуги:

  •  Тестування на COVID-19
  •  Лабораторні та інструментальні дослідження (в тому числі КТ, рентген)
  •  Меддопомога відповідно до галузевих стандартів 
  •  Киснева підтримка, інтенсивна терапія та підключення до ШВЛ або ЕКМО за необхідністю
  •  Медикаментозна терапія та знеболення за потреби
  •  Консультації лікарів інших спеціальностей 
  •  Харчування та перебування в стаціонарі. 

До тарифу також включені всі лікарські засоби та медичні вироби, необхідні для лікування як в умовах терапевтичних/інфекційних відділень, так і в умовах інтенсивної терапії.
Окрім лікування у стаціонарі, пацієнт з коронавірусом отримує безоплатно:

  •  Первинну медичну та амбулаторно-поліклінічну допомогу
  •  Пацієнти із підозрою на коронавірусну хворобу можуть пройти тестування у свого сімейного лікаря, а також отримати консультації щодо лікування легкої форми захворювання на COVID-19
  •  Екстрену медичну допомогу у разі настання критичного стану. 

2 Лікарські засоби, які надаються пацієнту безоплатно при лікуванні у стаціонарі

Усі ліки, включені до Національного переліку лікарських засобів та національного протоколу лікування COVID-19, входять до тарифу НСЗУ та є безоплатними. 

Як перевірити, чи включений лікарський засіб до Нацпереліку?  Для цього вкажіть назву препарату на сайті (https://www.natsperelik.com.ua) або у мобільному додатку «Ліки Контроль». 

Протокол лікування пацієнтів з коронавірусом – це публічна інформація. В ньому ви можете побачити алгоритм дії медичного працівника. Зокрема, й дізнатись про те, що на початку лікування медик має розглянути можливість призначення «Ремдесивіра». Відповідно цей препарат пацієнт, якщо так вирішить лікар, повинен отримати безоплатно.

Останній раз протокол лікування хворих на коронавірус оновлювався 20 вересня (https://www.dec.gov.ua/wp-content/uploads/2021/09/2020_762_protokol_covid19.pdf). 

3 Як побачити наявність медпрепарату у лікарні

Звісно, у лікарні можуть сказати, що безоплатні препарати закінчились – не хочете чекати, коли завезуть – купуйте самі. 
Інформація щодо залишків препаратів для лікування хворих на COVID-19 можна знайти на сайті НСЗУ (https://nszu.gov.ua/e-data/dashboard/covid-drugs-inventory) або на аналітичній панелі ДП «Медичні закупівлі України» (https://moz.gov.ua/zakupivli-likiv). Потрібно обрати конкретний препарат та подивитись, чи є він у наявності у вашій лікарні. 

Також в самій лікарні на інформаційних стендах повинна щотижня розміщуватись актуальна інформація щодо наявності ліків. 

За даними МОЗ, в Україні НЕМАЄ дефіциту медичних препаратів та медичних виробів, які використовуються для стаціонарного лікування коронавірусної хвороби. 

4 Кому скаржитись, якщо в стаціонарі вам пропонують купувати препарати для лікування коронавірусу

 Напишіть скаргу головному лікарю та у Департамент охорони здоров’я свого міста чи області 

 В разі відсутності реакції звертайтесь на «гарячу» лінію НСЗУ за номером 16-77 або залиште звернення на сайті НСЗУ, загальну «гарячу» лінію МОЗ 0 800 505 201 або на окрему - з питань коронавірусної хвороби 0 800 60 20 19.

У випадку, коли за вищевказаними номерами телефонів не відповідають на ваше звернення, звертайтесь на електронну пошту Комітету - radutskyy@rada.gov.ua. Будемо розбиратись в ситуації та оперативно реагувати.