Велике будівництво. За чий кошт будують?

Укравтодор сьогодні є найбільшим розпорядником (відповідальним виконавцем) за проєктами економічного та соціального розвитку, на які Україна позичила кошти в міжнародних фінансових організацій.

Джерело Biz.censor.net.

Зараз Укравтодор за кошти міжнародних кредиторів реалізує чотири проєкти.

Перший – "Розвиток транс'європейської транспортної мережі (Україна — дорожні коридори)".

За даними порталу IFIs projects (Реєстр проєктів МФО) у грудні минулого року Державне агентство автомобільних доріг України стало ініціатором, бенефіціаром та відповідальним виконавцем за цим проектом.

В рамках проєкту Європейський банк реконструкції та розвитку надасть Україні 450 тисяч євро на "покращення транспортно-експлуатаційного стану автомобільних доріг за маршрутами міжнародних транспортних коридорів шляхом будівництва обходу м. Львова та капітального ремонту ділянок міжнародної автомобільної дороги М-05 Київ – Одеса". Проєкт наразі перебуває на стадії підготовки.

Укравтодор є найбільшим отримувачем коштів від міжнародних фінансових організацій

Зокрема, в МБРР Україна в 2012 році позичила 450 млн доларів США на приведення до європейського рівня транспортно-експлуатаційного стану однієї з найважливіших магістральних доріг України, що співпадає з національним транспортним коридором Європа-Азія – автомобільної дороги М-03 Київ-Харків на ділянці від м. Лубни до м. Полтава.

І в листопаді 2015 року на цю дорогу – М-03 було взято в борг в МБРР ще 560 тисяч доларів США. Період залучення позики – 17 років з пільговим періодом – 6 років (до листопада 2021 року).

Ставка для валюти позики 6 місячний LIBOR USD плюс змінний спред, одноразова комісія за відкриття позики – 0,25 %.

За даними порталу IFIs projects вже використано 169,6 тисяч доларів США та розміщено звіт Укравтодору на що вони пішли.

В листопаді 2010 року Україна позичила в ЄБРР 450 мільйонів євро на "покращення інфраструктури автомобільних доріг України та сприяння проведенню подальшої реформи в дорожньому секторі України шляхом надання допомоги реконструкції та покращення частин автомобільних доріг M-01, M-05, M-06" та в 2011 році взяла ще 450 мільйонів євро в ЄІБ на капітальний ремонт та реконструкцію тих же автомобільних доріг М-01, М-05, та М 06.

Зокрема, в доступній на порталі документації за проектом уточнюється що за позичені в ЄІБ кошти буде здійснено:

капітальний ремонт М 06 Київ — Чоп (будівництво обходу м. Житомир);

  • М 07 Київ — Ковель — Ягодин; М 05 Київ — Одеса;
  • Н 01 Київ — Знам'янка;
  • М 06 Київ — Чоп;
  • М 01 Київ — Чернігів — Нові Яриловичи.

Загальна вартість цього проекту становить понад мільярд євро. За даними порталу IFIs projects вже використано майже 400 мільйонів євро з позичених в ЄБРР та трохи більше 200 мільйонів з тих, які надав у кредит ЄІБ.

Звіти, на що пішли ці кошти та інформація, на яких умовах Україна повертатиме борг за цими угодами, розміщена на порталі IFIs projects.

Ще два проекти перебувають на стадії підготовки. За одним — покращення об’їзних доріг Львова та автомобільної дороги М-05 Київ-Одеса – майже мільярд євро позичають ЄБРР та Європейській інвестиційний банк (ЄІБ).

50 мільйонів євро – як вже згадувалось вище – Укравтодор бере в кредит в ЄБРР і ще 450 мільйонів євро – в ЄІБ.

І другий проект, на які 50 млн євро позичає ЄІБ, готується до реалізації з метою "покращення економічних, безпекових та екологічних складових транспортного зв’язку в Україні шляхом інвестування в удосконалення серії окремих невеликих дорожніх об’єктів для покращення автодорожнього сполучення у Східному партнерстві".

Зокрема у розміщеному на порталі IFIs projects Плані заходів щодо підготовки проекту йдеться, що кошти планують витратити на:

  • будівництво північно-східної ділянки обходу міста Тернопіль;
  • багаторівневої транспортної розв'язки, на примиканні автомобільних доріг М-06 Київ – Чоп та М-19 Доманове (на м. Брест) — Ковель — Чернівці — Тереблече (на м. Бухарест);
  • транспортної розв'язки в різних рівнях на пересіченні автомобільних доріг М-06 Київ – Чоп та М-12 Стрий — Тернопіль — Кропивницький — Знам'янка (через Вінницю);
  • шляхопровду через залізницю з підходами на автомобільній дорозі державного значення М-06 Київ – Чоп;
  • шляхопровду (транспортної розв'язки) над автомобільною дорогою Т-18-01 Рівне — Здолбунів — Мізоч — Дубно;
  • транспортної розв'язки у двох рівнях на перехрещенні автомобільної дороги М-19 з об’їзною автомобільною дорогою м. Тернопіль.

Загалом, за даними порталу IFIs projects на будівництво та ремонти доріг Укравтодору гроші сьогодні позичають три ключові міжнародні фінансові організації – це МБРР, ЄБРР та ЄІБ.

Сумарно за останні 10 років Державне агентство автомобільних доріг України отримало від кредиторів — 1,85 мільярда євро та 1,01 мільярда доларів США.

Вся інформація, використана в колонці, є доступною на порталі Реєстру проєктів МФО. Такі ж дані є на порталі за іншими проєктами, на реалізацію яких держава позичає кошти у міжнародних фінансових організацій.