Рівненська АЕС першою в Україні підготувалася до вивезення відпрацьованого ядерного палива до ЦСВЯП


На енергоблоці №3 РАЕС завершено важливий етап робіт у межах реалізації проєкту із транспортування відпрацьованого палива (ВЯП) до ЦСВЯП у зоні відчуження Чорнобильської АЕС за технологією компанії «Holtec International». Модернізація основного обладнання для поводження з ВЯП на Рівненській АЕС передбачала реалізацію декількох етапів, зокрема модернізацію кранів реакторних відділень. 6 листопада на енергоблоці успішно пройшли випробування обладнання з імітацією вивантаження контейнера ВЯП та супроводжувалися транспортно-технологічними операціями з використанням полярного крана.

Впровадження технології Holtec на енергоблоках Рівненської АЕС розпочалася кілька років тому з розроблення проєктно-кошторисної документації. Проєкт модернізації кранів кругової дії (ККД) блоків №№ 3,4, розроблено проєктним інститутом «Київенергопроєкт», отримав державну експертизу й був затверджений у 2019 році. За словами заступника генерального директора РАЕС з капітального будівництва - начальника УКБ Сергія Куроєдова, була пророблена дуже кропітка і тривала в часі робота, що потребувала багато ресурсів.

«Складність полягала й у тому, що виробників обладнання таких ККД не залишилося не лише в Україні, а й на території колишнього Союзу. Тому важливо було знайти як постачальників, так і підрядників із необхідним рівнем компетенції, адже це обладнанням першого класу безпеки для атомних станцій, – прокоментував Сергій Куроєдов. – Постачальником обладнання для модернізації крана стала італійська компанія «Diakont S.R.L.». Вони ж розробляли робочу документацію. Генеральний підрядник – ТзОВ «Західелектромонтаж» (м. Луцьк). Велику роботу провели працівники насамперед енергоремонтного підрозділу та інших служб і цехів Рівненської АЕС. Тому можу сказати – проєкт успішний. І запорукою цього стала, як завжди командна робота».

Роботи з модернізації крана виконувалася у два етапи, що містили монтажні та пусконалагоджувальні роботи, проведення повного технічного опосвідчення і випробування обладнання, а також оформлення необхідної документації. У межах проведення робіт на енергоблоці № 3 РАЕС на мостовому крані кругової дії в/п 320/160+2х70 тс замінено системи управління полярним краном, редуктори, вантажні канати, вантажозахоплювальні органи, встановлено додаткові гальма та ручні приводи для забезпечення надійної роботи крана в проєктних режимах експлуатації, а також при транспортно-технологічних операціях із ВЯП.

Як наголосив начальник енергоремонтного підрозділу РАЕС Павло Сидоренко, наразі кран працездатний у повному обсязі: «Кран знеструмлений – перебуває в резерві та за необхідністю його можна використовувати. Триває оформлення документації для надання в ДІЯРУ повного пакета технічного рішення про введення в дослідну експлуатацію. За результатами дослідної експлуатації буде ухвалюватися рішення про його введення в промислову експлуатацію».

Відповідно до результатів випробувань обладнання з імітатором контейнера ВЯП на енергоблоці №3 РАЕС підтверджено технічну сумісність обладнання ЦСВЯП (основної та дублюючої траверси контейнера HI-TRAC) з технологічним обладнанням реакторного відділення та гнізда універсального, а також відповідність функціонального призначення обладнання й систем вимогам, критеріям та технічним специфікаціям проєкту.

Як відзначив генеральний директор РАЕС Павло Павлишин, уперше серед українських АЕС, саме на енергоблоці №3 Рівненської АЕС, проведена реконструкція крана кругової дії вантажопідйомністю 320/160+2х70 тонна-сил.

«Замінено майже все основне та електротехнічне обладнання полярного крана, системи управління, зв’язку тощо. Наразі аналогічна модернізація кранів триває на всіх енергоблоках РАЕС. У період середнього ремонту на енергоблоці № 3 у квітні-травні 2022 року, після проведення попередніх комплексних випробувань обладнання і систем залучених у відвантаженні ВЯП за технологією компанії «Holteс International» і позитивного розгляду документації в ДІЯРУ, Рівненська АЕС буде готова до відвантаження відпрацьованого ядерного палива до сховища у зоні відчуження ЧАЕС», - підсумував Павло Павлишин.

Віта Нишкалюк

Фото Надії Тимофєєнко